Újabb egyeztetések kezdődtek az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között

Újabb egyeztetések kezdődnek délelőtt a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeinek francia gyártója, az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között: az Alstom Metropolis-szerelvények megfelelősége lesz a téma. Ha a gyártó nem mozdul el eddigi álláspontjától, akkor várhatóan nem születhet megállapodás a hatóság és az Alstom között.
Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Bár a megkötött szerződésben az Alstom vállalta, hogy a magyar szabályoknak megfelelő szerelvényeket gyárt le, a fékrendszer eltér az előírttól, mert a két fő fékrendszernek vannak közös alkatrészei, ezt azonban itthon tiltják.

Újabb egyeztetések kezdődtek az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között

Az Alstom közlése szerint el akarják kerülni a bírósági tárgyalást és meg szeretnének egyezni a BKV-val. Tarlós István főpolgármester is hasonlóképpen nyilatkozott, azt mondta: nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a szerződésbontás ellenére mégis megegyeznek


Csúszhat a 4-es metró átadása

Addig, amíg a 2-es szerelvények nem kapják meg a végleges típusengedélyt, a 4-es vonalra szánt ugyanolyan, de automata metrók az előzetes engedélyt sem kaphatják meg, így a 4-es metró beruházása is veszélybe került. A BKV közlése szerint emiatt újabb 3-5 évet csúszhat a beruházás és már csak 2016-2018 között adhatják át az utazóknak az új metróvonalat. Ha a metró építését nem fejezik be 2015 végéig, akkor az EU-nak vissza kell fizetni a teljes kapott támogatást, 181 milliárd forintot.


Az Alstom már legyártatta a 22 szerelvényt

A végleges típusengedély megszerzése előtt az Alstom saját felelősségre már legyártotta mind a 22, a 2-es vonalra szánt szerelvényt. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.

 

Forrás: mno.hu

[matesz]