Orbán - Tarlós konzultáció szeptember elején
Tarlós István szeptember elején tárgyal Orbán Viktorral a főváros jövőjét érintő, általa jegyzett csomagról."Nekem, de tudomásom szerint a miniszterelnök úrnak is fontos a 4-es metró befejezése", nyilatkozta Tarlós István a Fidesz és a KDNP főpolgármester-jelöltje.
Az előzetes tervek szerint Tarlós István szeptember elején ül tárgyalóasztalhoz Orbán Viktorral. A Fidesz és a KDNP főpolgármester-jelöltje szeretné megszerezni a miniszterelnök támogatását ahhoz a törvénymódosító-csomaghoz, amelyet György Istvánnal közösen jegyez. Ez a főváros jövőjét és működtetését érinti.
- Ha sikerül a miniszterelnök úr támogatását megszerezni, ősszel a parlament elé terjesztjük a javaslatot. S ha megválasztanak főpolgármesternek, és a T. Ház előtt lesz a módosítócsomag, én le is mondok a parlamenti mandátumomról - nyilatkozta Tarlós István, aki kérdésünkre megerősítette: azért készítik együtt Kőbánya volt polgármesterével az említett javaslatokat, mert ha győz a főpolgármester-választáson, György István lesz az ",,első számú" helyettese, akinek a városüzemeltetés lesz a feladata.
Tarlós István elmondta, hogy ",,nem tudjuk pontosan, milyen állapotban van a kassza, milyen az a hagyaték, amit az SZDSZ-MSZP budapesti vezetés hagy maga után". - Nyilvánvalóan fontos tétel a 4-es metró befejezése. Ez nekem mindenképpen célom, és tudomásom szerint Orbán Viktorminiszterelnök úrral egyezik a véleményünk. A találkozón a 4-es metró befejezésének kérdése nyilvánvalóan napirendre kerül - mondta Tarlós István.
A Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője emlékeztetett rá, azért is fontos a megbeszélésük Orbán Viktorral, mert a metró közös finanszírozással épül, és az előző kormány komoly vállalásokat tett ezen a téren. Így a döntés is elsősorban a kormány kompetenciája
- Sem Budapest, sem a kormány nem tehet képtelen vállalásokat, és a fővárosnak működőképesnek kell maradnia - közölte. Tarlós István megfogalmazása szerint ",,homályos az Alstom-ügy is, rá adásul csütörtökön a Fővárosi Közgyűlésben csak a közel századik pont lesz a napirend szerint". Így jelenleg nem kalkulálható pontosan, mennyi az a forrás, ami összesen hiányzik metróügyben. És az sem látszik világosan, milyen esetleges perek, kártérítések elé nézhet a következő fővárosi vezetés ezen a téren.
Ismert, hogy a fékrendszer és a vezérlő szoftverek hiányosságaira hivatkozva a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a 4-es és a 2-es metró vonalára szánt Alstom gyártmányú metrókocsik típusengedélyét. A Fidesz szerint bankgarancia lehívásával még ősszel új pályázatot kell kiírni metrókocsi-beszerzésre. Ha 2015-ig nem lesznek új járművek, elveszhet a beruházás uniós támogatása. Az azonban lényegi kérdés, hogy hogyan szűnik meg a szerződés a BKV és az Alstom között. Az Alstom-kocsik teljes beszerzési költsége 65 milliárd forint, és a főváros már kifizetett egy 30 milliárdos előleget.
Tarlós István mindenesetre komoly eredményeket vár a miniszterelnökkel tervezett megbeszéléstől.