Megújuló közlekedési stratégiát készítenek a fővárosba

A kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ regionális kerékpáros stratégiát készít, mely várhatóan 2022-ig készülhet el.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiájára (BAVS) épülő tervezet legfontosabb feladata lesz, hogy meghatározza, hogy milyen beruházások, kerékpár és útépítések, forgalomtechnikai változásokat kell bevezetni annak érdekében, hogy a térségben minden vasút és HÉV állomást könnyedén és biztonságosan tudjanak megközelíteni a lakosok, valamint legyen lehetőségük a biciklik tárolásra is.
A stratégiát az önkormányzatokkal, civil szervezetekkel és az érintettekkel összefogva 2022 végéig készíthetik el.
 
 
Aki szeretné vállalni a hálózatfejlesztési stratégia elkészítését április végéig tud jelentkezni. A nyertesre komplex feladatok várnak, mert folyamatosan egyeztetnie kell a BFK-val, a Magyar Kerékpárosklubbal, helyi civil szervezetekkel, önkormányzatokkal és a lakossággal is.
 
Fürjes Balázs a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár közleményében kifejtette, hogy az agglomerációban a közlekedés az autózásra alapul. Jelenleg 10 főből csak 3 fő veszi igénybe a közösségi közlekedést. Céljuk a fejlesztéssel, hogy duplájára emeljék a létszámot és megközelíthessék a fővároson belüli arányt. Úgy gondolják, hogy ezzel a fejlesztéssel mérsékelni lehet a főváros útvonalaira terhelődő közúti forgalom káros hatásait, a légszennyezés mértékét, az egészségromlást és a dugókban eltöltött időt. Szeretnék, ha az itt élők biztonságosan megközelíthetnék kerékpárral a legközelebbi állomást és ott is tudnák hagyni biciklijüket a vasút és Hév állomáson. A leggazdaságosabb megközelítési mód: P+R parkolókat terveznek, de az állomások 10-15 perces bringás környezetében lakóknak a legjobb, ha kerékpárral érkeznek az állomáshoz. Sokszor csak a pár százméteres kerékpárutak vagy a főúton való biztonságos átkelés lehetősége hiányzik.
 
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia meghatározta a fejlesztések egymásra épülő lépeseit, beleértve a HÉV-et is, továbbá az egyes vonalak kapacitásának növelését, valamint azt is, hogyan tudják összekapcsolni a városban az új elemeket. Ezek a fejlesztések lehetővé fogják tenni, hogy a Budapest határán kétszer annyi vonat haladjon át.
 
Vitézy Dávid a BFK vezérigazgatója szerint az elővárosi vasútállomások fejlesztésére azért van szükség, hogy megduplázzák az utasok számát a kötöttpályás hálózaton. Ezt szeretnék stratégiai szemlélettel átnézni, projektté és feladatokká alakítani. Az elkészülésre váró stratégia célja, hogy megismerjék az agglomerációban a kerékpáros infrastruktúra helyzetét és kidolgozzák hogy milyen intézkedéseket, fejlesztéseket kell tenni ahhoz, hogy egy működő rendszer segítse a biztonságos kerékpározást, ha a vasúrállomásra, HÉV-megállóba, munkába, iskolába kerékpárral járna valaki.
 
A legfontosabb cél, hogy azokat az embereket segítség, akik biztonságban szeretnék otthagyni a megállóhelyeken a kerékpárjaikat. A napi ingázóknak ez a legjobb segítség, ezért az úthálózat fejlesztése mellett a B+R tárolók bővítése is elsődleges feladat.
 
A BFK szerint a stratégia megvalósulásával nő a kerékpáros közlekedők száma, a vasútállomások és megállóhelyek elérésének javításával pedig többen fogják a közösségi közlekedést igénybe venni vasúttal vagy HÉV-vel.
 
Halász Áron a Magyar Kerékpárosklub szóvivője óriási lehetőséget lát a közösségi közlekedés és a kerékpár kombinációjának fejlesztésében az autóval való ingázás alternatívájaként. Azokon az állomásokon, amit könnyen megközelíthetnek és megfelelő kerékpártároló van kialakítva, ott a lakosok közül sokan kerékpárral járnak az állomásokra és vonattal utaznak a bevárosba, majd különböző közösségi közlekedési eszközökkel, vagy egy másik kerékpárral, közbiciklivel haladnak tovább. Ezzel rengeteg időt spórolhatnak, elkerülhetik a dugókat, mozoghatnak is, továbbá a vonaton dolgozhatnak vagy pihenhetnek az utazás ideje alatt.
A tervezőnek a munkát helyzetértékeléssel kell majd indítani és ezután lehet koncepciót alkotni, a végén jöhet a beruházási program, mely a hiányzó infrastruktúra projektjeit listázza.
 
BG
Forrás: 168.hu