Hétfőtől jön az uniós jogosítvány
Augusztustól hazánkban is bevezetik az egységes európai uniós jogosítványt. A régi, érvényes vezetői engedélyek továbbra is használhatók itthon és az EU-ban.
Az Európai Gazdasági Közösség 1991-ben született irányelve mondta ki először a tagállamokban kiadott valamennyi jogosítvány kölcsönös elismerését. Mivel ezt alkalmazni kell az Európai Unióhoz (EU) újonnan csatlakozott országoknál is, minden érvényes magyar vezetői engedélyt, a korábban kibocsátott papír anyagúakat is el kell ismerni az összes tagállamban. Májustól annyiban is egyszerűsödött a helyzet, hogy ha valaki másik uniós országban telepedik le, magyar jogosítványát vizsga nélkül helyi dokumentumra cserélik - írja a Népszabadság.
Az EU régi tagállamaiban már évekkel ezelőtt bevezették az egységes formátumú közösségi vezetői engedélyt. Ezt nekünk is meg kell tennünk, előreláthatólag augusztusban. Ez azonban nem érinti a már korábban kibocsátott engedélyeket. Az új típusú jogosítvány a 2001-ben bevezetett plasztikkártyához képest mindössze néhány formai változást (például EU-s zászló, a jogosítvány megnevezése a többi tagállam nyelvén), továbbá az adattartalom bizonyos bővülését jelenti, a leglényegesebb, hogy az engedély hátoldalán az alkategóriákat is külön sorban tüntetik fel, s eltűnnek az eddig alkalmazott kódok.
Az irányelv meghatározza az egységes járműkategóriákat és a hozzájuk szükséges életkori feltételeket, valamint a járművezetői vizsgakövetelmények alsó határát. Az ezeket átemelő és tartalmilag teljesen igazodó hazai rendeletek már korábban megszülettek, illetve módosultak. A direktíva felsorolja, és pontosan elhatárolja egymástól a kötelezően alkalmazandó járműkategóriákat (A, B, BE, C, CE, D, DE) és a választható jellegű alkategóriákat (A1, B1, C1, C1E, D1, D1E), melyek közül - a B1-et kivéve - hazánkban valamennyit bevezették.
Azoknak sincs okuk az aggodalomra, akik régi, ám még érvényes jogosítványukat szeretnék használni. A kölcsönös elismerés gyakorlati alkalmazásához ugyanis segítséget nyújt az a közösségi kiadvány, amely valamennyi tagállam hatóságainak rendelkezésére áll. Tartalmazza az összes tagország érvényes jogosítványainak mintáit és az úgynevezett egyenértékűségi táblázatokat is. Utóbbiak azt mutatják meg, hogy a korábbi tagállami vezetői engedélyekben szereplő különböző járműkategóriák az irányelvben rögzített, melyik besorolásnak felelnek meg.
A jövőben a jelenlegi előírások is módosulnak, hogy a személyek szabad áramlását még gátló valamennyi korlátozás megszűnjön. A legfontosabb elképzelés az orvosi vizsgálatok és a jogosítványok érvényességi idejének egységesítésére vonatkozik, ami tagállamonként eltérő. Várhatóan sor kerül majd néhány kötelező új alkategória bevezetésére is, továbbá a vezetői engedélyekre vonatkozó, unión belüli, egységes információs hálózat felállítására. Az új irányelvvel kapcsolatos jogalkotói munkában hazánk részéről a BM mellett a közlekedési tárca képviselői vesznek részt.
A PÁV-minősítésének (a hivatásos sofőröknek van erre szükségük) feltüntetésére az új okmányon sincs lehetőség. Erről a minősítésről külön igazolást állítanak ki. A magyar vezetői engedély egy másik tagállamban történő cseréje esetén a hazánkban megkövetelt pályaalkalmassági vizsgálatnak nincs jelentősége, a csere során a jogosítványban feltüntetett járműkategória alapján állítják ki a magyarral egyenértékű jogosítványt.
(Forrás:www.budapest.hu)
Az EU régi tagállamaiban már évekkel ezelőtt bevezették az egységes formátumú közösségi vezetői engedélyt. Ezt nekünk is meg kell tennünk, előreláthatólag augusztusban. Ez azonban nem érinti a már korábban kibocsátott engedélyeket. Az új típusú jogosítvány a 2001-ben bevezetett plasztikkártyához képest mindössze néhány formai változást (például EU-s zászló, a jogosítvány megnevezése a többi tagállam nyelvén), továbbá az adattartalom bizonyos bővülését jelenti, a leglényegesebb, hogy az engedély hátoldalán az alkategóriákat is külön sorban tüntetik fel, s eltűnnek az eddig alkalmazott kódok.
Az irányelv meghatározza az egységes járműkategóriákat és a hozzájuk szükséges életkori feltételeket, valamint a járművezetői vizsgakövetelmények alsó határát. Az ezeket átemelő és tartalmilag teljesen igazodó hazai rendeletek már korábban megszülettek, illetve módosultak. A direktíva felsorolja, és pontosan elhatárolja egymástól a kötelezően alkalmazandó járműkategóriákat (A, B, BE, C, CE, D, DE) és a választható jellegű alkategóriákat (A1, B1, C1, C1E, D1, D1E), melyek közül - a B1-et kivéve - hazánkban valamennyit bevezették.
Azoknak sincs okuk az aggodalomra, akik régi, ám még érvényes jogosítványukat szeretnék használni. A kölcsönös elismerés gyakorlati alkalmazásához ugyanis segítséget nyújt az a közösségi kiadvány, amely valamennyi tagállam hatóságainak rendelkezésére áll. Tartalmazza az összes tagország érvényes jogosítványainak mintáit és az úgynevezett egyenértékűségi táblázatokat is. Utóbbiak azt mutatják meg, hogy a korábbi tagállami vezetői engedélyekben szereplő különböző járműkategóriák az irányelvben rögzített, melyik besorolásnak felelnek meg.
A jövőben a jelenlegi előírások is módosulnak, hogy a személyek szabad áramlását még gátló valamennyi korlátozás megszűnjön. A legfontosabb elképzelés az orvosi vizsgálatok és a jogosítványok érvényességi idejének egységesítésére vonatkozik, ami tagállamonként eltérő. Várhatóan sor kerül majd néhány kötelező új alkategória bevezetésére is, továbbá a vezetői engedélyekre vonatkozó, unión belüli, egységes információs hálózat felállítására. Az új irányelvvel kapcsolatos jogalkotói munkában hazánk részéről a BM mellett a közlekedési tárca képviselői vesznek részt.
A PÁV-minősítésének (a hivatásos sofőröknek van erre szükségük) feltüntetésére az új okmányon sincs lehetőség. Erről a minősítésről külön igazolást állítanak ki. A magyar vezetői engedély egy másik tagállamban történő cseréje esetén a hazánkban megkövetelt pályaalkalmassági vizsgálatnak nincs jelentősége, a csere során a jogosítványban feltüntetett járműkategória alapján állítják ki a magyarral egyenértékű jogosítványt.
(Forrás:www.budapest.hu)