Elkerülhető Budapest csődje

Tarlós István kifejtette sajtótájékozatóján, hogy a főváros csődjének elkerülése érdekében, szigorú költségvetést kénytelenek alkalmazni.

2011. január 12-én, szerdán a Fővárosi Közgyűlés elfogadta Budapest 2011-es költségvetési tervét. A közgyűlés, az ellenzék támogatását is magában foglalva elsőre elfogadta a koncepciót. Tarlós István főpolgármester mindenki figyelmét felhívta arra, hogy korábban a vezetés nem is bocsátotta szavazásra a költségvetési tervet, valamint még áprilisban sem rendelkezett a főváros költségvetéssel. Hozzátette, bár a híradásokban mindig idézőjelbe zárva alkalmazzák az örökség szót, ez az örökség nagyon is valóságos. Tarlós István főpolgármester felidézte, hogy kormányváltás idején az országot 20 ezer milliárd forint államadóssággal és Budapestet is több száz milliárd forintnyi hiánnyal hagyták itt. Mindent ehhez az állapothoz kell viszonyítanunk - tette még hozzá. Egy biztonságosabb, tisztább, jobban működő város feltételeit akarjuk megteremteni. A 4-es metró építésével kapcsolatban a főpolgármester elmondta, hogy az előző városvezetés semmi pénzt nem hagyott ennek megépítésére a kasszában. Még az első szakaszt sem tudják 2014 előtt befejezni, nemhogy addig elkezdeni a második szakaszt.

Tarlós István főpolgármester

Tarlós István főpolgármester

A város adóssága a BKV nélkül 200 milliárd forint. Átadáskor még 56 milliárd forintos költségvetési hiányt jeleztek, azonban fény derült arra, hogy ez az összeg több mint 160 milliárd forintot tesz ki. Ez a különbözet azért jöhetett létre, mert az előző városvezetés hazudott és sok mindent eltitkolt a pénzügyi helyzettel kapcsolatban. Ezért amikor átvizsgáltuk a megkapott anyagokat, sokat módosult az összeg. - tette hozzá Tarlós István. A főpolgármester kijelentette: szigorú költségvetés következik, mert ezzel elkerülhető a város csődje. A költségvetés változását a zöld- és közterületek fenntartása, a hajléktalan-ellátás és a kisebbségi önkormányzatok támogatása terén tartja elképzelhetőnek.

Tarlós István rávilágított, hogy a BKV még ebben az évben csődöt jelenthet, hacsak Budapest nem kap állami segítséget. Hozzátette azt is, hogy a főváros az utóbbi 15 évben szocialista kézben volt. A BKV külső adóssága 77 milliárd, míg a belső adósság közel 800 milliárd forint. A kormány segítségét csak egyetlen dologban kérik, azaz  legyen tulajdonosa 50%-ban a Budapesti Közlekedési Központnak, szanálja a BKV 77 milliárdos közvetlen banki adósságát, valamint adja meg a működtetéshez hiányzó 19 milliárd forintot.

Atkári János a főpolgármester pénzügyi tanácsadója

Atkári János a főpolgármester pénzügyi tanácsadója

Atkári János a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az örökségben szereplő adatok, nem feleltek meg a valóságnak, mert sok bevételi tételt túlbecsültek. Így lett az 56 milliárdos hiányból 160 milliárd forint. Ilyen túlértékelésnek számít a iparűzési adóból származó bevétel, ahova valójában 38 milliárd forinttal kevesebb folyik be. 21 milliárd forintos túlbecsülés fordult elő az illetékekből származó bevételeknél is. Ezen kívül több bevételt irányoztak elő ingatlan-értékesítésből, osztalékból, mint amennyi valójából befolyt ezen a címen. - mondta el a főpolgármester pénzügyi tanácsadója.

Tarlós István főpolgármester kijelentette, hogy a közterület-használat esetében az ingyenes szolgáltatások nyújtását be kell fejezni. Például nincs több ingyen ebéd. Kitért a Sziget-fesztiválra, ahol megjegyezte, hogy a rendezvény még így is 1-1,5 milliárd forintos kedvezményre számíthat.

A hajléktalan-ellátással kapcsolatban a főpolgármester elmondta, hogy akik eddig aluljárókban éltek, jobb körülmények közé jutottak, és ezt a munkát folytatni kívánják. A rendelkezésre álló forrásokat főleg olyan szervezetek számára juttatják el, ahol fennáll a szükséges szakmai felkészültség. Ilyen például a Máltai Szeretetszolgálat vagy a Hajléktalanok Közalapítvány. Ezen kívül, persze más civil szervezeteket is támogatni fognak. Tarlós István rávilágított arra, hogy karácsonykor nem volt kihűléses eset a fővárosban.

 

Az Alstom-ügy is szóba került a sajtótájékoztatón. Tarlós István kijelentette, hogy az ezzel kapcsolatos papírok beszédesek és brutálisak. Arra a kérdésre, hogyan kerülhetett francia bíróság elé az ügy, a választ már meg is kaptuk. 2008. januárjában a város és a BKV felmondta a garanciaszerződést a magyar bankkal, minden előre látható ok nélkül. Ezt átvitte egy francia bankhoz. Ebből következik, hogy a francia bíróság tárgyalhat erről az ügyről - mondta el Tarlós István, majd hozzátette: ez az információ is csak a múlt héten derült ki. A főpolgármester kijelentette: nem vehetik át és helyezhetik üzembe a metró-szerelvényeket a típusengedélyek nélkül, mivel többször is előfordult a tesztek során, hogy a szerelvények nem álltak meg, de kinyíltak az ajtók. Arra is kitért, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság négy alkalommal is figyelmeztette az Alstom-ot 2007-2008-ban, hogy a szerelvények nem megfelelőek.

 

forrás: fidesz.hu

 

-navem-