Alstom metrókocsik: felmondta a BKV a szerződést

A Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen elutasította a Budapest Metropolis Konzorcium (Alstom Transport SA) végleges típusengedély iránti kérelmét, így a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség: felmondták az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó összes szerződést.
A BKV Zrt. 2010. október 18-án kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, így jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (Alstom Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatók forgalomba - szerepel a BKV nyilatkozatában.

Mint ismert, a Budapest Metropolis Konzorcium és a BKV Zrt. 2006. május 30. napján az M2 és az M4 metróvonalakra vonatkozó metrószerelvény-szállítási szerződéseket kötöttek. A szerződések alapján a végleges típusengedély megszerzése a szállító szerződéses kötelezettsége és felelőssége volt, amelyet saját költségére és kockázatára kellett volna teljesítenie.

 

Szerződést bontott a BKV az Alstommal

A Nemzeti Közlekedési Hatóság helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését: a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (Alstom Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította


A társaság álláspontja szerint a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét, így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi, szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét.

Dr. Kocsis István vezérigazgató azonnali hatállyal felmondta a szerződéseket és haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékos előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalék) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.

A 4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen; ez érintheti több kapcsolódó szerződés (például Siemens: automatika; Járműtelep: karbantartó berendezések) szükségszerű felülvizsgálatát is. A BKV Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy új járműbeszerzési eljárása mindenben maximálisan megfeleljen az Európai Unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás.

 

Forrás: mno.hu

[matesz]