Németország be fogja tiltani a dízelautókat?

Idő kérdése volt csupán, hogy mikor jelentik be a dízelautók betiltását, a kérdés az, hogy ez hogyan fogja átalakítani a német autóipart.

Németország előbb-utóbb be fogja tiltani a dízelautókat, követve az olyan európai országok példáját, mint Nagy-Britannia és Franciaország. A hír magától Angela Merkeltől származik, aki a SUPERillu magazinnak adott interjút. Nagy-Britanniával és Franciaországgal ellentétben azonban Németország nem adott meg határidőt a tiltás bevezetésére:


„Nem akarok egy pontos évszámot megnevezni.” – mondta Merkel ezzel kapcsolatban, hozzátéve, hogy Nagy-Britannia és Franciaország jó úton haladnak a dízelek betiltásával.

Angela Merkel

Angela Merkel Fotó: pixabay.com


A bejelentés alig néhány héttel az után történt, hogy a BMW, a Daimler (a Mercedes-Benz anyavállalata), valamint a Volkswagen beleegyezett, hogy 5 millió németországi autón végeznek el szoftverfrissítést. A frissítés a dízelüzemű autók motorvezérlő szoftverét cseréli le, ezáltal kevésbé lesznek azok környezetszennyezők.


A lépést sokan úgy értékelik, hogy a gyártók így akarják megelőzni a dízelautók kitiltását a belvárosokból, amit a kormányok hamarabb meglépnének, ha még ezt a minimális együttműködést se látnák a gyártóktól.


„A célunk, hogy javítsunk a dízeltechnológián, nem pedig az, hogy betiltsák.” – nyilatkozta a Bloombergnek a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche – „Amíg az elektromos autóknak kicsi a piaca, a dízelmotorok optimalizálása sokkal hatékonyabb megoldás a közúti szállításban a klímaváltozás lassítására.”


A dízelautók leváltása egy nagyon összetett problémakör Németországban, ugyanis az autóipar a legnagyobb exportőr az országban és körülbelül 800 ezer embernek ad munkát. Ezek mellett Németország a hazája a Volkswagennek is, akitől a dízelbotrány kiindult és jelenleg azon dolgozik, hogy visszaállítsa a hírnevét az autóiparban. Leginkább azzal akar kitűnni, hogy ő és a hozzá tartozó leányvállalatai hatalmas mennyiségű pénzt különítenek el az elektromos autók fejlesztésére: például csak az Audi több mint 10 milliárd eurót.


Merkel viszont fenntartja, hogy a dízelautók továbbra is kedvezőbb adózás alá fognak esni a közeljövőben, mivel kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint benzinüzemű társaik. E mellett megerősítette, hogy Németországnak az elektromos autók infrastruktúrájának erősítésére kell koncentrálnia, ugyanis a zöld járművek egyre elterjedtebbek Németországban is. Mindezeken felül a megújuló energiaforrásokkal kombinálva már csak a gyártás során keletkező károsanyag-kibocsátással kell számolni. A megújuló energiaforrások hihetetlen méreteket öltöttek Németországban, ott ugyanis már 2016 májusában fordult elő először, hogy több megújuló energiát termeltek, mint amennyit felhasználtak, így egy ideig ingyen lehetett az áramot használni.