Villamosdizájn: a metróban is szavazhatunk

Többek között a metróállomásokon, így a Deák-, a Kossuth- és a Ferencziek terén is szavazhatnak az új nagykörúti óriásvillamos-dizájnról az internet előfizetéssel nem rendelkező fővárosiak.
A 20005-től üzembe álló új körúti villamosok szállítására vonatkozó szerződést - több mint egy évig tartó kétfordulós pályázati procedúra után - idén áprilisban írta alá a BKV és a legjobb ajánlatot benyújtó Siemens-Kiepe konzorcium. A villamosvásárlással három európai rekord is születik: Európa legnagyobb forgalmú villamosvonalára, Európa legnagyobb, 37 milliárd forint értékű járműbeszerzésének eredményeként, Európa leghosszabb, 53 méteres szerelvényei érkeznek. A korszerű villamosokkal gyökeresen megújul a körúti közlekedés, jelentősen javul a budapesti villamoshálózat kapacitása, minősége és életkora. A kizárólag a magyar főváros számára készülő Combino Budapest típusú villamosok 2005-től járhatnak a Nagykörúton.

Az előkészítés most érkezett ahhoz a szakaszához, amikor elkészültek az első látványtervek. A BKV Rt. a villamosok külső és belső kialakítása során szeretné kikérni a budapestiek véleményét. Ezért a közlekedési társaság internetes szavazást indít. A tervekre a www.bkv.hu és a www.budapest.hu oldalakon szavazhatnak a fővárosiak 2003. november 27-éig. Az internet-eléréssel nem rendelkező budapestiek a Fővárosi Önkormányzat közterületeken elhelyezett internet-termináljain adhatják le szavazataikat egyebek mellett a Deák téri, a Kossuth téri és a Ferencziek tere-i metróállomáson.

A 2,4 m széles szerelvényen 351 férőhely lesz, ebből 72 ülőhely. A járművek a jelenlegi körúti villamosoknál gyorsabb közlekedést és nagyobb kényelmet biztosítanak majd. Az alacsony padlós villamosokat nemcsak a gyerekek és idősek tudják majd könnyebben használni: a 300 mm-es padlómagasság gyakorlatilag akadály nélküli felszállást jelent a babakocsi vagy kerekesszék számára is. A tervezők a jármű belső elrendezésénél is gondoltak a nehezen közlekedőkre, a járművekben 6 db kerekesszék vagy babakocsi fér el kényelmesen.
Az alacsony padló mellett 1200 mm széles kétszárnyú, kívülről is nyitható ajtó segíti a könnyebb le- és felszállást. Ez nemcsak kényelmi szempont, hanem gyorsabb utazást is jelent. Az egyterű járművek elrendezése - a közbülső vezetőülések kiiktatásával - sokkal komfortosabb lesz a jelenlegi villamosokénál. Az új 4-6-os utastere fűthető lesz.
Az első két villamosszerelvény 2004 őszén indul próbajáratra, majd 2005-ben állhatnak forgalomba az első kocsik. 2006 közepétől már csak az új, legkorszerűbb technikát képviselő villamosok fognak járni a 4-6-os vonalán. Az új 4-6 villamosoknak élettartamukban is hosszúra tervezték. A tervek szerint 30-50 évig fognak szolgálatot teljesíteni Budapesten.

(Főpolgármesteri Hivatal Sajtóiroda)