Hűségesnek lenni megéri

A cégek szívesen kényeztetik azokat a vásárlókat, ügyfeleket, akik visszatérnek hozzájuk. A szép gesztusokon túl anyagilag is gyakran megjutalmazzák az elégedett vevőket. De sokszor nem is a pénz számít, hanem az odafigyelés, amelyet mindannyian értékelünk - tudatában vagyunk-e ennek vagy sem.

 

Szeretjük, ha kiemelnek a tömegből

 

A pszichológusok jól tudják, hogy nagy hatása van annak, hogyha valakit egyszerűen csak a nevén szólítanak - például ‘Dóra, örülök, hogy eljött’. Ha a törődés valamilyen jelét érzékeljük, az a személyesség varázsát hozza be még egy olyan teljesen materiális kapcsolatba is, mint a vásárlás. Egy igazi vérbeli kereskedő a piacon már másodjára régi ismerősként köszönti korábbi vevőjét, és örömmel fogadja az érdeklődőket is, rájuk is szán időt.

 

Amikor választanunk kell két üzlet közt, amelyek minden téren egyformák, de az egyikben legutóbb kedvesek voltak velünk, akkor szinte biztosan a jobb élményt adó hely felé visz az utunk legközelebb. A kávézók közül pedig abba térünk be, ahol felírták a nevünket a pohárra - kivéve, ha a másikban sokkal jobb a kávé.

 

A nagyvállalatoknak kevésbé van lehetőségük arra, hogy személyes kapcsolatokat építsenek ki, de szeretnék megjutalmazni azokat, akik visszatérően náluk vásárolnak. Hogyan tehetik ezt? 

 

Megszokott jutalom az árkedvezmény

 

Pénzt ér a visszatérés

 

Praktikus megoldás, ha a vevőinknek kártyát adunk, amelyre jutalompontok kerülnek a vásárlásokkor. Ez amellett, hogy megadja azt az érzést a törzsvásárlóknak, hogy értékesek, még anyagilag is kifizetődő az ügyfeleknek. 

 

Többféle vevő létezik. Van, aki szívesen számon tartja a pontjait, van, aki nem igazán követi figyelemmel, viszont a kedvezményes vásárlás tényét ez utóbbi típus is szívesen fogadja. 

 

Ahogy a visszatérő ügyfeleket értékelő hűségprogramok egyre elterjedtebbek lettek, számos különböző verziót fejlesztettek ki. Olyan program is létezik az USÁ-ban, ami nem a vásárlásokat díjazza, hanem már azért is pontot ad, ha valaki betér egy üzletbe. 

 

Léteznek olyan programok, amelyek a vásárlók életében bekövetkező pozitív változásokat díjazzák, és így ösztönzik őket, vagy éppen jócselekedetekre sarkallnak. Hiszen sokakban inkább azzal hagy nyomot ma már egy cég, ha látják, hogy pozitív változások elérésére is törekszik. 

 

Ha működik a termék, nem kell fizetni érte

 

Egy neves amerikai egészségügyi program akkor díjazza követőit, ha 4,5 kg fogyást sikerül felmutatniuk bizonyos idő alatt. Ebben az esetben az erre az időre befizetett tagdíjat visszakapják. Ezáltal a program felmutatja azt, hogy valóban arra törekszik, hogy sikerüljön változást generálnia az ügyfelei életében. Ha valaki tényleg lefogy, akkor visszanyeri a pénzét - azaz a cégnek fontosabbak az emberek, mint a pénz.

 

Számos sporttal, egészségügyi szolgáltatással foglalkozó cég a vásárlók sportteljesítményét, javuló egészségét jutalmazza, nem pedig a vásárlásokért ad bónuszt. 

 

Ám miközben követi az ügyfelei életét, nagyon sok adatot megtud róluk, amelyet számos téren használni tud. Ezekkel a hűségprogramokkal is nyertes tehát mindkét fél.